travelin.tkupdates

en welkom op Travelin.tk, de site waar je alles kan vinden over de Afrika motor-reis van Dave en Marly!

Wij zijn op 6 december 2010 vertrokken voor een reis vanaf Amsterdam, Nederland naar Kaapstad, Zuid-Afrika met 2 Honda NX 250 motoren. We zullen tussen de 6 en 12 maanden onderweg zijn, afhankelijk van een hoop dingen, waar wijzelf nog niet eens een idee van hebben... ;)

De route ligt ook nog niet vast, want zo zijn wij een beetje ingesteld en als je alles van tevoren probeert te plannen, is het ook geen avontuur meer (als het uberhaupt al lukt om alles van tevoren te bedenken...).

Op deze website kunnen onze familie, vrienden en geinteresseerden onze avonturen volgen.

We hebben ook een gastenboek, zie de link links onderin!
Als we de website niet direct bij kunnen werken, hebben we misschien wel wat achtergelaten op Twitter.

updatetravelin.tk01.06.2014
   Ons volgende project!

Terug in Nederland zijn we bezig aan ons volgende avontuur. We willen graag meewerken aan een project van Hivos om duurzame energie naar het Indonesische eiland Sumba te brengen. We hebben steunbetuigingen nodig om te zorgen dat wij mee mogen doen aan dit project. Als je een steunbetuiging voor Marly wilt schrijven, kan dat hier. Als je een steunbetuiging voor Dave wilt schrijven, kan dat hier. Het liefst natuurlijk voor ons allebei! Alvast heel erg bedankt voor jullie steunbetuigingen! :)

updatetravelin.tk01.04.2014
   We zijn weer thuis!

Deze reis zit erop. We zijn weer in Nederland! :)

updatetravelin.tk09.02.2014
   Netbook computer kapot > geen nieuwe fotos, etc.

Even een kleine update: Onze netbook computer is kapot, waardoor wij helaas geen nieuwe fotos, etc. meer op de website kunnen plaatsen. Verder gaat alles OK, we zitten in Centraal Namibia, wat prachtig is. Nog 3 weken en 2000 kilometer te gaan tot onze eindbestemming Kaapstad. En begin april terug naar Nederland.

reisverslagtravelin.tk26.05.2013
   Motorpech op de meest ideale plek... (Tanzania deel 5)

Een aantal dagen geleden hadden we 2 Estonians (wonende in Tanzania) ontmoet, beiden ook motorrijders, en die waren zo enthousiast over onze trip, dat we bij hun werden uitgenodigd om langs te komen. Vanaf Kisolanza rijden we dus naar Sao Hill, waar Imre en Hille wonen. Lees hier verder...

updatetravelin.tk03.01.2014
    Update Lusaka, Zambia

Voor iedereen natuurlijk een geweldig, gezond, liefdevol en (ook) avontuurlijk nieuwjaar!
Na 6 geweldige maanden in Malawi te hebben doorgebracht, zijn we nu dan dus eindelijk in ons volgende land, het 9e land in Afrika, het 16e land op onze hele trip.Lees hier verder...

updatetravelin.tk19.12.2013
    Update einde Malawi

Hier even een update van onze kant... We zijn de afgelopen weken hard aan het werk geweest op meerdere plekken, dus tja, daarmee net als jullie harde werkende mensen ook eens even geen tijd gehad om te mailen, en ook dus niet om onze website up te daten! Lees hier verder...

updatetravelin.tk09.10.2013
    Hotelsitting in Liwonde National Park

Het is al weer een tijdje geleden dat we de website bijgewerkt hebben. Dat komt door de slechte internetverbindingen hier in Malawi (erg langzaam en instabiel) en omdat we de laatste tijd 'druk' waren met het helpen van een paar lodge-eigenaren. De lodge-eigenaren waren erg blij met ons en hebben ons gevraagd of we op hun lodge konden passen als zij op vakantie gingen. Een soort 'hotelsitting' dus. Dat zijn we nu aan het doen bij het Liwonde Safari Camp, midden tussen de olifanten en ander wild! We hebben nu weer wat tijd om de website bij te werken, dus hieronder een 'nieuw' reisverslag.

reisverslagtravelin.tk09.10.2013
    Koning(inne)dag 2013 in Dar es Salaam en meer.... (Tanzania deel 4)

Op 29 april zijn we, na wat weekjes daar te hebben doorgebracht, vertrokken van het paradijselijke aan de kust gelegen Peponi (in het noord-oosten van Tanzania) en zijn we weer 300 km zuidelijker gezakt, terug naar Dar es Salaam. Hotelletje geboekt in het centrum van Dar, vlak om de hoek bij de Nederlandse ambassade... Lees hier verder ->

updatetravelin.tk20.07.2013
   Prijsvraag

We zitten al bijna 2 weken op een heel mooi plekje in Malawi, de Makuzi Beach Lodge. Een leuke campsite in Malawi. We hadden gepland hier wat langer te blijven, voor wat onderhoud aan de motoren, maar het is nog wat langer geworden, want Dave had een infectie aan z'n voet, waardoor hij het rustig aan moest doen. (geen motorrijschoenen aan...). Dat heeft ons wel wat tijd gegeven voor iets nieuws op onze website, namelijk een Prijsvraag! (De mensen die Dave langer kennen weten dat zo'n prijsvraag over het reizen niet helemaal nieuw is! ;) Klink op Prijsvraag in het menu links om te zien wat je moet doen!

updatetravelin.tk13.06.2013
   Ons 15e land op de reis, Malawi!

Afgelopen zondag, 9 juni, zijn we (al dan niet gedwongen omdat ons Tanzaniaanse visum na 3 maanden afliep ;) ) de grens met Malawi overgegaan! Ons 15e land op deze reis. We gaan weer een nieuw land ontdekken, weer nieuwe ervaringen, weer nieuwe avonturen. Malawi waar we kunnen gaan snorkelen en misschien duiken in Lake Malawi, met zijn vele cyclydes, waar we wildparken gaan bezoeken en trekkings in de bergen kunnen gaan maken. Malawi, een klein groot land met heel veel mogelijkheden! We hebben er zin in!

reisverslagtravelin.tk29.04.2013
    Zanzibar, (ei)land op zich in Tanzania

3 dagen Zanzibar, willen we wel gaan, willen we niet gaan,..... al maanden twijfelen we. We zijn bij elkaar opgeteld al vanaf 4 november 2012 aan de kustlijn van Tanzania, denkende dus wat te doen. Te vaak horen we negatieve berichten, te toeristisch, massa drukte in de hotels ... Lees hier verder ->

updatetravelin.tk01.06.2013
   Weer op weg.....

Na 3 weken in het zuiden van Tanzania, wachtend op een onderdeel uit Nederland, gaan we dan eindelijk dit weekend weer verder! We hebben het onderdeel, via hulp van goede vrienden uit Nederland, via de hulp van een Nederlandse vriend hier in Dar es Salaam, en van de hulp van onze gastheer waar we al 3 weken mogen logeren, het hier in Sao Hill gekregen! Iedereen zo bedankt voor de hulp! Gisteren en vandaag hebben we het onderdeel (een waterpompseal) in geklust, vandaag een proefrit gemaakt en ja ja ja, alles doet het weer! Er lekt nergens meer koelvloeistof weg! Dus de komende dagen rijden we weer verder naar het zuiden! Al die weken wachten heeft ons wel weer de tijd gegeven om weer heerlijk de foto's bij te werken, wat reisverslagen te schrijven, dus we komen weer dichter in de buurt met het reisverslag met waar we eigenlijk gebleven waren......., we lopen nu nog maar 1.5 maand achter ;)

reisverslagtravelin.tk10.03.2013
    Back to Tanzania, back into Africa... Hotter than hot (Tanzania deel 2)

3 Maanden Nederland, 3 maanden kou, brrr, maar ook sneeuw, veel sneeuw, oh zo mooi! En we hebben nog geschaatst op natuurijs ook, er was zelfs bijna weer sprake van een heuse Elfstedentocht! Dat zou wel helemaal leuk zijn geweest ... Lees hier verder ->

reisverslagtravelin.tk03.12.2012
    Petrol? No have! (Tanzania)

De weg van Kigali, de hoofstad van Rwanda, was nog mooi, we gingen het dichtbevolkte Rwanda verlaten en op naar de grens met Tanzania! Het was toch nog zo een 250 km rijden naar de grensovergang. Met mooie groene heuvels ... Lees hier verder ->

updatetravelin.tk23.05.2013
    Kapotte waterpomp, wachten op onderdeel uit Nederland

We zitten al weer een klein weekje vast in het plaatsje Sao Hill, in zuid Tanzania, vanwege motorpech. Een lekkende waterpomp, vanwege een gebroken pakkinkje. Dit onderdeel komt nu als het goed is vanuit Nederland onze kant op, dus daar wachten we nu op. Gelukkig zijn we te gast bij Imre, een toffe man uit Estland, natuurlijk ook motorrijder. Het plaatsje Sao Hill is het fabrieksterrein van schijnbaar de grootste houtzagerij van Oost-Afrika. Wel behoorlijk koud en helaas heel slecht internet. Binnenkort hopelijk meer nieuws!

reisverslagtravelin.tk02.11.2012
    Het land van Lake Kivu en 1000 heuvels (Rwanda deel 2)

We lezen over een mooie scenic route langs het Kivu meer, 200 km afzakkend naar het zuiden, alleen niemand kan er ons echt iets over vertellen, over de conditie van de weg. De ene kaart noemt het goed... Lees hier verder ->

reisverslagtravelin.tk28.10.2012
    Het land van plastic fantastic en vulkanen (Rwanda)

In Uganda hebben we dus enorm ons best gedaan om al onze plastic zakjes weg te ruimen cq te verstoppen. Nu vragen jullie je natuurlijk af "waarom hebben jullie zoveel plastic tasjes bij jullie?" Tja, met die... Lees hier verder ->

updatetravelin.tk31.03.2013
    Eerste weekjes in de sauna

Een heerlijke sauna, Dar Es Salaam, 35 graden en een enorme hoge luchtvochtigheid, de Hollandse kilo's van de afgelopen maanden zijn er gelijk weer vanaf! :) We hebben 2 weken bij Andries doorgebracht, Andries, nog enorm bedankt voor je gastvrijheid!! In 2 weken tijd... Lees hier verder ->

updatetravelin.tk23.03.2013
    Terug in Tanzania! :)

Na 2 weken voorbereidingen hier bij Andries in Dar es Salaam om de motoren en de uitrusting weer reisklaar te maken, gaan we komende week weer op pad! We gaan eerst wel een stukje 'backtracken', want we gaan terug naar Kipepeo (5 km zuidelijker van Dar) en Peponi Beach Camp (300 km noordelijker van Dar) beide voor een paar dagen, waar we vorig jaar ook geweest zijn, vlak voordat we naar huis gingen. Daarna zullen we onze reis richting het zuiden voortzetten!

updatetravelin.tk06.03.2013
    En weer terug naar Afrika! :)

Ja, eindelijk gaan we weer verder met onze reis. Zondag 10 maart vliegen we terug naar Dar es Salaam, Tanzania om onze reis voor Afrika te vervolgen! :) We zijn nog bezig met de laatste loodjes en die zijn zwaar, dus druk, druk deze laatste dagen. Binnenkort weer een update vanuit Afrika!

updatetravelin.tk05.02.2013
    'Nieuwe' foto's en nog steeds in Nederland

We zijn nog steeds bezig aan onze 'pauze' in Nederland. We zijn nog bezig met de exacte datum waarop we weer terugvliegen naar Tanzania, maar het wordt waarschijnlijk ergens eind februari. In tussen tijd zijn we druk bezig met shoppen voor nieuwe items in onze uitrusting en zijn we onze reisfoto's aan het sorteren. Jullie hadden nog wat foto's van Kenia van ons tegoed, maar die hebben het internet nu eindelijk gehaald! Je kan ze vinden onder de link 'Foto's' in het menu links, of je kan direct naar het album gaan.

updatetravelin.tk04.12.2012
    Een onverwachte wending aan onze reis: weer terug in NL

Een onverwachte wending aan onze reis: We hebben vorige week te horen gekregen dat Marly d'r vader plotseling en onverwacht in het ziekenhuis opgenomen is, voor een hartoperatie (bypass). Daarop hebben wij besloten om naar huis te vliegen om bij de ouders van Marly te zijn. Vandaag is de operatie, hopelijk gaat alles voorspoedig. De planning is nu dat we voor ong. 6 weken in Nederland zijn. We zijn bereikbaar op onze oude NL mobiele telefoonnummers. Dave en Marly

reisverslagtravelin.tk20.10.2012
    Klussen op z'n Afrikaans (Zuid-Uganda)

Aan het einde van het vorige reisverslag waren we gebleven op de mooie witte stranden van de Ssese Islands, in Lake Victoria. Helaas moesten we verder en lieten we ook dit paradijsje achter ons ... Lees hier verder ->

reisverslagtravelin.tk02.10.2012
    Motoren ontmoeten eerste olifanten! (Uganda)

De grens overgang Malaba/Tororo, van Kenia naar Uganda gaat verbazingwekkend simpel. De motoren worden niet eens meer bekeken, de ambtenaar blijft keurig achter zijn bureautje zitten en ... Lees hier verder ->

reisverslagtravelin.tk08.09.2012
    Nijlpaarden enzo! (Kenia)

Het vorige reisverslag waren we gebleven bij ons bezoek aan Lake Bogoria met zijn vele roze flamigo's. Vanaf daar reden we 60 km verder noordelijk naar Roberts Camp bij Lake Baringo, want verschillende reizigers hadden dit mooie meer en deze camping aangeraden... Lees hier verder ->

reisverslagtravelin.tk25.08.2012
  Nat en regen ;( ...... And this is Africa? (Kenia)

Eindelijk na een paar weken Nairobi vertrekken we dan naar het westen van Kenia. Niet dat het vervelend was in Nairobi, maar na een paar weken stad en vele files omzijlen, jeetje, wat een verkeer, echt het is een straf in Nairobi als je hier een auto hebt... Lees hier verder ->

updatetravelin.tk18.09.2012
  Nieuwe fotos van Ethiopie en het noorden van Kenia

We hebben niet stilgezeten de afgelopen weken en daarom staan er nu flink veel nieuwe fotos online! We hebben nieuwe foto's van de rest van Ethiopie en zelfs al van het noorden van Kenia! (van de beruchte Moyale weg). Bekijk ze hier!

updatetravelin.tk26.08.2012
  Nieuwe videos

In Nairobi hadden we voor het eerst in lange tijd weer een redelijk snelle internetverbinding, waardoor we nu behalve foto's nu ook eindelijk heel wat filmpjes hebben kunnen oploaden (op het linker menu onder videos.... Ethioie 2011 en Ethiopie 2012) Bekijk de videos! ->

reisverslagtravelin.tk01.08.2012
  Moyale weg, Noord-Kenia

In ons vorige reisverslag stonden we op het punt om Ethiopie te verlaten en naar Kenia te rijden.
De weg naar de grens kenden we al, dus dat was een makkie, maar op het laatst stond ons een verrassing te wachten. Ongeveer 25 km voor de grens is een checkpoint, die wisten we ook nog van de vorige keer. Maar het viel ons op dat er in de kilometers voor het checkpoint een hoop tijdelijke nomadenhutjes waren, die we ons niet van de vorige keer konden herrinneren... Lees hier verder ->

reisverslagtravelin.tk25.07.2012
  Zuid-Ethiopia

Inmiddels al weer even geleden dat we een wat langer reisverslag hebben geschreven, en maar goed ook, aangezien iedereen zijn of haar computer/netbook/telefoon mee heeft moeten nemen naar het toilet om daar al onze foto's eindelijk eens te kunnen bekijken ;) Als we dan ook nog eens hele verhalen hadden gehad, dan hadden jullie helemaal niet meer van deze website afgekomen :)
Aan het einde van het vorige reisverslag hadden we net ons vervangende motorblok door de douane geloodsd op het vliegveld van Addis Ababa... Lees hier verder ->

updatetravelin.tk30.07.2012
  We hebben de Moyale road gehaald en zijn nu halverwege Kenya!

We hebben er anderhalf jaar op gewacht op deze weg te rijden en de verhalen van andere reizigers over deze weg aangehoord. Het was even heftig als de meeste aan ons verteld hadden. We hebben het rustig aan gedaan en (daardoor?) geen enkele keer gevallen en maar 1 lekke band. Maar toch wel van beide motoren het frame gebroken (door de slechte weg en overbelading door de extra brandstof, die we bij hadden.) na de 1e 250 kilometers die het heftigst waren. Gelukkig na de 1e dag in Marsabit (het 1e stadje in Kenya) al kunnen laten maken. De laatste 250 kilometer van deze weg door de vrijwel onbewoonde wereld vielen mee, vooral omdat na 125 kilometer het asfalt al begon, wat we daarna ritueel gekust hebben! ;) We zijn nu in Embu en zullen zeer binnenkort in Nairobi aankomen! :)

updatetravelin.tk25.07.2012
  Bijna in Kenya

Na een paar dagen in het mooie zuiden van Ethiopia, gaat het als het goed is morgen gebeuren: het volgende land van deze reis! We vonden Ethiopia prachtig en hebben er van genoten, maar nu is het tijd om Kenya te gaan verkennen. De reis in Kenya begint met een flinke uitdaging: de Moyale road. Rond de 500 km heftige offroad weg. Dit wordt een van de moeilijkste wegen om te rijden deze reis, zowel in heftigheid als in lengte. Gelukkig hebben we flink veel offroad gereden en geoefend ondertussen, dus het moet wel lukken. We laten weer van ons horen als we 'aan de andere kant' zijn! :)

updatetravelin.tk22.07.2012
  Eindelijk weer op pad! :)

We zijn eindelijk weer op pad! :) We zijn woensdag 18 juli vertrokken uit Addis Ababa en dezelfde dag nog doorgereden naar Arba Minch. Daar hebben we een paar mooie dagen in de mooie natuur daar gehad. Nu zijn we in Turmi, in de Lower Omo Valley. We rijden hier honderden kilometers offroad, tussen de ruige en relatief onbevolkte natuur. De bevolking die er is, zijn echte tribes! Supergaaf om doorheen te rijden. We blijven hier nog een paar dagen en dan gaan we richting Kenya. Later volgt er ook meer reisverslag!

updatetravelin.tk16.07.2012
  Echt nieuwe foto's

Voordat we hier uit Addis Ababa vertrekken, zijn we druk in de weer geweest met onze foto's. Dus ga ervoor liggen, ga ervoor zitten, neem je laptop mee naar het toilet, want onder het linkje 'Fotos' links vindt je nieuwe foto's van het begin van onze reis in Ethiopie dit jaar.

updatetravelin.tk14.07.2012
  "Nieuwe" oude foto's

Voordat we hier uit Addis Ababa vertrekken, zijn we druk in de weer geweest met onze foto's. Dus ga ervoor liggen, ga ervoor zitten, neem je laptop mee naar het toilet, want onder het linkje 'Fotos' links vindt je "nieuwe" foto's, namelijk de foto's van het laatste stukje van onze reis van vorig jaar! De foto's van dit jaar volgen hopelijk spoedig! ;)

updatetravelin.tk30.06.2012
  Bezig met inbouwen vervangende motor

Weinig nieuws hier: we zijn bezig met het inbouwen van het vervangende motorblok wat we uit Nederland ontvangen hebben. Over een paar dagen moet de motor het weer doen. Als iemand geinteresseerd is in de technische details van onze motorpech en de oorzaak daarvan, hier staat een verslag.

reisverslagtravelin.tk15.06.2012
  Serieuze motorpech...

"Zo, Ethiopie was goed zo he, echt tijd om verder te gaan. Kenia, we hebben er zin in". Boem, klang...... Oeps, "wat is dat?, Ben ik wat verloren? Kijk eens onder de motor". Nog geen minuut later stopt de motor ermee... Lees hier verder ->

reisverslagtravelin.tk01.06.2012
  Relaxen en daarna veel pech...

In het vorige reisverslag waren we aangeland bij Tim en Kim Village, alwaar we een paar dagen gingen genieten van de natuur en de rust, maar ook het elektrische systeem op zonne-energie weer aan de gang moesten krijgen... Lees hier verder ->

reisverslagtravelin.tk18.05.2012
  Heftig stukje Ethiopie!

Nadat we Aksum uitgebreid bekeken hadden, vonden we het wel relaxt om nog een dagje in deze aangename buurt te blijven. We herinnerden ons dat 50km voor Aksum het landschap gevuld was met mooie karstrotsen, dus besloten we (zonder bepakking) terug te rijden en een van de rotsen te beklimmen... Lees hier verder ->

reisverslagtravelin.tk10.05.2012
  Ethiopie, 300 jaar geleden en nu!

T'is even geleden maar dan nu eindelijk weer eens geluid van deze kant. :)

Laatste up-date waren we in Addis Abeba en stonden we op het punt te vertrekken voor eindelijk ons rondje door het noorden, wat we vorig jaar al voor een deel hadden gedaan in een Landrover, toen 10 dagen meegereden met Don en Jennifer voordat we terugvlogen naar Nederland in juni 2011. We hadden van andere motorrrijders al gehoord dat het zeker de moeite waard was... Lees hier verder ->

reisverslagtravelin.tk01.05.2012
  We mogen toch nog in Ethiopia blijven!

Na een dagje lalballen in ons hotel in Moyale (we hebben onze uitrusting weer verder geoptimaliseerd), gaan we de volgende dag terug naar de douane. Als de man ons binnen ziet komen, is hij niet heel vrolijk... Lees hier verder ->

reisverslagtravelin.tk25.04.2012
  De douane...

De vorige keer waren we gebleven bij alle avonturen van onze mede-overlanders, met als laatste nieuws dat Wim en Annelies met de Iveco truck wederom pech hadden gehad en terug waren in Wim's Holland House. Een paar dagen later was het dus weer gezellig met Wim en Annelies, maar ... Lees hier verder ->

reisverslagtravelin.tk20.04.2012
  Alle begin is moeilijk!

Waar te beginnen... Er is zoveel gebeurd, er is zo veel gaande. We denken dat het maar het beste is om van dag 1 tot nu te schrijven en dan moeten jullie er zelf maar een verhaal lijn aan breien :) Lees hier verder ->

reisverslagtravelin.tk10.04.2012
  Het vervolg... Een nieuwe start in Ethiopie!

Eindelijk, we zijn weer op pad, het heeft even mogen duren, ietswat langer dan de 3 maanden in Nederland waar we eerst vanuit gingen met de terugkeer naar Amsterdam in juli 2011. Uiteindelijk zijn we dus... Lees hier verder ->

updatetravelin.tk10.03.2012
  Op dinsdag 3 april vliegen we terug naar Ethiopia!

Bij de laatste rontgenfoto van eind februari is de arm van Dave voor genezen verklaard door de arts. Dus we hebben ons ticket geboekt voor de terugvlucht naar Ethiopia, op dinsdag 3 april. Nu zijn we nog bezig met wat verbouwingen om al onze spullen goed op te kunnen slaan en de laatste voorbereidingen voor de reis zelf. Dat is dan vooral het aanvullen van onze uitrusting met betere spullen. Ok, over een paar weken begint het avontuur weer, we hebben er zin in!

updatetravelin.tk14.01.2012
  Hopelijk in maart 2012 terug naar Ethiopia.

Bij de rontgenfoto van half november bleek de arm van Dave nog niet helemaal genezen te zijn. De volgende afspraak voor een rontgenfoto is eind februari. Hopelijk is de arm dan genoeg genezen en kunnen we in maart terug naar Ethiopia om onze reis te vervolgen. We zijn nu in ieder geval langzaam aan het beginnen met wat voorbereidingen. Hopelijk hebben we eind februari goed nieuws en komen hier weer mooie reisverhalen.